NÄITÄ ASIOITA ET TIENNYT MINUSTA

 Olen todella todella neuroottinen käsien pesun ja käsien desinfioimisen suhteen. Heti kun tulen kotiin kaupasta, koulusta tai lenkiltä (kun en ole edes ottanut hanskoja pois kädestä) minun on pakko rynnätä vessaan käsien pesulle. En koske mihinkään, edes ovenkahvaan ennenkö olen saanut kädet pestyä. Tuukka ja muut perheen jäsenet raivostuu mulle, kun aina huudan "peskää kädet, peskää kädet ja sit saippualla" ja opetan kaikille miten pitää pestä, ensin peukalot, sormien välit jne..
 Puhun kotona sekaisin suomen ja ruotsin kieltä. En ennen edes huomannut sitä, vasta kun rupesin miettimään että "hetkinen, mitä mä nyt sanoinkaan".. Joskus yhteen lauseeseen voi mahtua kolmekin eri kieltä, mutta se on jo aika harvinaista. Tässä muutama esimerkki jotka oon kirjottanut ylös puhelimen muistiin:

"E de färdigt kypsää då de sätts på pannu"
"Du måst köpa en såndä johto så du kan yhdistää den"
"Kan du hämta pakastimesta leipää"


 En koskaan herää yöllä, edes juomaan tai mennäkseni vessaan. Nukun putkeen koko sen 9 tuntia, heräämättä kertaakaan. Tuukka on onneksi samanlainen, sillä olisi todella häiritsevää jos toinen nousisi juomaan ja vessaan koko ajan.

Lisää nukkumiseen liittyvää.. nimittäin muistan kaikki yön aikana näkemäni unet. Ihan kaikki! Yleensä niitä on kolme, mutta joskus niitä on jopa viisi tai kuusi, ja muistan ne kaikki pienimpiä yksityiskohtia myöden! Aamulla aina kerron ne ihan innoissani, ja muita ei voisi vähempää kiinnostaa..

Opin puhumaan ja vuoden ikäisenä täydellisesti. Äiti on kertonut että kun olimme kaupassa tai kaupungilla kaikki ihmettelivät kun vaunuissa pieni vauva jutteli kuin papupata :-D Kai se on sitten jäänyt päälle, kun nykyäänkin puhun koko ajan.. heh..

 Keskiarvoni on ollut sama niin ala-asteella, ylä-asteella kuin lukiossakin. 8,5. Ei ole laskenut, mutta ei noussutkaan. Olen tyytyväinen :-)

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

puhutteko siis pääasias kotona suomee vai ruotsii? Kouluu ilmeisesti käyt ruotsinkielisellä puolella?

Susanna Taanila kirjoitti...

voi vitsit mä tykkään tälläsistä postauksista, joissa pääsee vähän lähemmäs kirjoittajaa :) muutenkin sun blogi on yks lemppareista ja kadehdin sun kauneuttas ! :) terkuin lukijana olen ja pysyn :)

Henna kirjoitti...

Jep koulun käyn ruotsiks. Kotona äitin ja sisarusten kans suomee, iskän kans ruotsia. Ja jos kaikki on keskustelemas nii molemmat kielet menee iha sekasi ja vuorotellen :-D sit taas joidenki kaverien kans suomee joidenki kaa ruotsia. :-)

Henna kirjoitti...

Joo mäki oon aina tykänny lukee tällasia! Voi kiitos aivan ihanasta kommentista, kiva että pidät blogistani noin paljon :)

Saragunmarie kirjoitti...

Åh, intressant! :)

Anonyymi kirjoitti...

eiköhän se tahdo kaikilla suomenruotsalaisilla tulla tollasta sekasortoo :D välillä saa vähän himmeitä katseita ihmisiltä mutta on ihan siisti kun on sellanen oma sekakieli mitä ei kaikki tajua.

Anonyymi kirjoitti...

Moikka=) ja wautsi, että olet ensimmäinen joka kertoo käsien pesusta (bakteerifobiasta)...nimittäin itsellä sama ja sisääntulo kotiin on juurikin tuo + yleisillä paikoilla välttää koskemasta mihinkään, jos ei voi pestä käsiä...vessat (huhhuh)=)
Terv.foobikko N29=)